Work-life balance označuje schopnosť človeka harmonicky zosúladiť pracovné povinnosti so súkromným životom, osobnými záujmami a časom na oddych. Tento koncept kladie dôraz na udržiavanie zdravého pomeru medzi časom rozdeleným na povinnosti a regeneráciu. V dnešnej dobe je čoraz ťažšie ho udržať…
Definícia work-life balance
Schopnosť efektívne zvládať pracovné, osobné i rodinné nároky a nastaviť si medzi nimi rovnováhu sa nazýva work-life balance. Ide o kľúčový aspekt k celkovej pohode a spokojnosti každého jedinca. Hlavným cieľom je eliminovať stres a zvýšiť kvalitu života. Tento stav ľahšie dosiahnete, ak budete schopní priorizovať, prispôsobovať si pracovný rozvrh podľa osobných potrieb a nebudete seba klásť na posledné miesto.
Work-life balance a nástrahy moderných technológií
Rovnováha medzi pracovným a súkromným životom dostáva vplyvom technológií a režimu home office stále viac a viac zabrať. Tie nám doslova stierajú akékoľvek hranice. Je stále ťažšie si ich pevne nastaviť. Povedať si „padla a hotovo” bolo jednoduchšie v časoch, keď okrem mailu neexistovali aplikácie ako Messenger či WhatsApp. A úplne najjednoduchšie vtedy, keď neboli žiadne telefóny ani počítače.
Prečo je work-life balance dôležitý?
- Zdravie a pohoda: nadmerné pracovné zaťaženie môže viesť k stresu, vyhoreniu, úzkosti až vážnym zdravotným problémom ako sú srdcové ochorenia či poruchy spánku.
- Produktivita: vyvážený životný štýl zvyšuje sústredenie, motiváciu a výkonnosť v práci.
- Vzťahy: dostatočný čas na rodinu a priateľov podporuje zdravé medziľudské vzťahy kreujúce človeka.
- Osobný rast: čas na záľuby a osobné záujmy pomáha budovať zručnosti a svoje silné stránky, napĺňať vnútorné potreby a prichádzať na nové nápady.
Prečítajte si tiež:
Nie je to len o peniazoch: Zamestnanci ocenia aj takéto benefity.
Najčastejšie dôsledky zlého work-life balance
- nadčasy, z ktorých sa neviete vyhrabať,
- nemáte čas na rodinu, priateľov, záľuby,
- chronická únava, vyčerpanie a frustrácia,
- pocit viny, že zanedbávate jednu alebo druhú oblasť života,
- fyzické prejavy stresu (bolesti hlavy, nespavosť, tráviace problémy).
Ako si nastaviť efektívny work-life balance?
Základné pravidlo znie: stanovte si hranice a naučte sa povedať „nie”. Takisto delegujte: nepreberajte na seba všetku prácu, ak to nie je nutné. Počúvajte svoje telo a pravidelne si doprajte oddych. Naučte sa občas aj úplne „vypnúť”. Bez výčitiek. Trávte čas s ľuďmi, ktorí vás v živote obohacujú aj inak ako pracovne. Na nové myšlienky prídete najlepšie pri fyzickej aktivite, napríklad pri prechádzke, behu či cvičení. Nenechajte si narušiť pokojný večer či nebodaj voľno pracovnými povinnosťami, pokiaľ nie ste vrcholový manažér alebo riaditeľ firmy, len ťažko vám to za to stojí.
Rozdeľte si čas a energiu medzi prácu, rodinu, hobby a regeneráciu. Je to dôležité, aby ste si udržali fyzické i psychické zdravie. Dlhodobo. Pretože peniaze a úspech nie sú všetko. Šťastie, zdravie a pohodu si za ne nekúpite. Čas pre seba a pre blízkych bude vždy najviac. Pretože život vám utečie, ani nebudete vedieť, ako. Žite ho preto ako dar, nie ako povinnosť.