Nastavenie rovnováhy medzi prácou a osobným životom je kľúčové pre fyzické i psychické zdravie a komfort. V posledných rokoch sa pre označenie celkovej pohody človeka používa termín well-being. Ako tento ideálny stav dosiahnuť aj v dnešnej hektickej dobe? Dá sa to vôbec? Skúste sa riadiť nasledovnými 5 tipmi a uvidíte.
5 krokov, ktoré vám pomôžu dosiahnuť well-being
1. Stanovte si jasné hranice
Oddeľte pracovný čas od osobného. Vypnite si upozornenia na telefóne, aby vás nerušili pracovné e-maily či správy z WhatsApp-u. Ideálne je mať v kolektíve dohodnuté hodiny, kedy už nie ste k dispozícii a nemali by vás s pracovnými vecami rušiť. Treba si uvedomiť, že ide aj o otázku slušnosti. Nie je normálne, ak v práci končíte napríklad o 16-tej a o 18-tej vám ešte kolega volá. Rovnako tak treba rešpektovať ranné hodiny.
Ak pracujete z domu, vytvorenie striktných hraníc je o niečo väčšia výzva. Najlepšie bude, ak si určíte extra pracovný priestor, v ktorom budete pobývať len do určitého času. Aby ste sa vyhli riziku, že pracujete „od nevidím do nevidím” a neohrozovali svoj well-being. Od určitej hodiny je fajn byť mimo počítača a ideálne aj telefónu. Vymeňte ich za knihu alebo dobrý film. Pri nich zaručene lepšie „vypnete”.
Prečítajte si tiež: Čo je to work-life balance?
2. Plánujte si čas efektívne
Používajte plánovače a aplikácie na riadenie úloh (napríklad Google kalendár či Trello). Určite si priority a vyhnite sa nadmernému multitaskingu. V rámci možností si nenechajte nabúrať váš plán. Naučte sa povedať „nie” alebo „neskôr” úlohám s nižšou dôležitosťou. Majte presvedčivé argumenty a nenechajte sa len tak ľahko vyrušiť. Myslite aj na prestávky a voľné dni. S čistou hlavou sa lepšie pracuje. Nehroťte to zbytočne. Inak stratíte na efektivite a výkonnosti.
3. Dbajte na primerané rozdelenie úloh
Delegujte úlohy, ktoré nemusíte riešiť sami, či už v práci alebo doma. Nehanbite sa požiadať o pomoc, ak sa cítite preťažení. V posledných rokoch sa čoraz viac stretávame s tým, že na jednom človeku spočívajú úlohy akoby viacerých pozícií. Nie je to normálne a často sa to nedá dlhodobo uniesť. Takýto človek skôr či neskôr vyhorí. Myslite na to aj ako zamestnávateľ a rovnomernejšie rozdeľte úlohy. Majte radšej väčší tím, kde má každý svoju presne určenú úlohu, na ktorú má všetky vlohy. Firmy s prepracovanejším delegovaním úloh sú efektívnejšie a jej zamestnanci výkonnejší a spokojnejší.
4. Starajte sa o fyzické i duševné zdravie
Pre dosiahnutie well-beingu si doprajte dostatok spánku, vyváženú stravu a pravidelný pohyb. Pravidelne praktizujte techniky pre lepšie zvládanie stresu (napríklad meditáciu, mindfulness, hlboké dýchanie, uvoľňovacie cvičenia). Vzdelávajte sa v tejto oblasti. Dá sa to aj priamo vo firme.
Prostredníctvom prednášok o výžive a stravovaní, ktoré zodpovedia otázky, ako vplýva jedlo na výkon a čo všetko ovplyvňuje vnútornú biochemickú rovnováhu. Takisto sa dá edukovať aj v oblasti mentálneho zdravia. Prednášky vo firme môžu prebiehať na témy ako sú stres, vyhorenie či zlepšenie psychického zdravia v pracovnom a osobnom živote.
5. Trávte voľný čas plnohodnotne
Pravidelne sa stretávajte s blízkymi bez rušivých vplyvov. Choďte von a telefón nechajte v izbe. Alebo sa vyberte na výlet niekam, kde nie je signál 🙂 Venujte sa koníčkom, ktoré vás napĺňajú, buďte súčasťou nejakej komunity. Víkendové dni a dovolenky využívajte na zregenerovanie fyzických i psychických síl. Myslite na to, že najmä ľudia a aktivity tvoria váš well-being a nie telefón. Ten je rovnako ako oheň dobrý sluha, ale zlý pán.