Ergonómia na pracovisku je dôležitá: Ako zabezpečiť zamestnancom ideálne podmienky?

Autor :

Ergonómia na pracovisku sa zaoberá optimalizáciou pracovného prostredia tak, aby bolo čo najviac prispôsobené potrebám zamestnancov. Spočíva v detailoch, ale jej vplyv na výkon je významný. Cieľom je zvýšiť pohodlie, efektivitu i bezpečnosť pri práci. Dôležité sú pri nej vybavenie, tvary, materiály, osvetlenie i správne polohy. Čo v tejto oblasti viete urobiť aj vo vašej firme? Čo tak pridať ergonómiu pracoviska do dní zdravia?

ergonómia na pracovisku

Kto pomôže s ergonómiou pracoviska?

Prizvite si do firmy odborníka na túto oblasť – fyzioterapeuta. Pomôže pri nastavení ergonómie na pracovisku. Objasní, v akej pozícii má človek správne sedieť a poradí, ako predchádzať problémom a bolestiam v oblasti chrbta, krížov a krčnej chrbtice. Tiež ako si uľaviť v stresových situáciách prostredníctvom špeciálnych dychových cvičení. Poskytne cvičenia a techniky na zlepšenie držania tela a zmiernenie bolesti spôsobenej prípadmi, keď bola ergonómia pracoviska nevhodná. 

 

Na čo všetko sa zameriava ergonómia na pracovisku?

  • Nastavenie sedenia – všímajte si výšku a hĺbku sedu, podporu bedrovej oblasti, operadlo a opierky, podporný chrbát, podrúčky. Rovnako tak pri ergonómii pracoviska berte do úvahy výšku stola a umiestnenie klávesnice a myši.
  • Osvetlenie – malo by byť rovnomerné bez zbytočného oslňovania a tieňov, ideálne ak ide o kombináciu prirodzeného a umelého osvetlenia. Používajte stropné osvetlenie i nastaviteľné stolové lampy. Vyvarujte sa extrémnym kontrastom medzi osvetlenými a neosvetlenými oblasťami. Farbu stien a nábytku vyberajte  tak, aby odrážala svetlo bez vytvárania oslnenia. Čo sa týka tónu svetla, odborníci pre kancelárske prostredie odporúčajú neutrálny alebo mierne chladný tón (3500 až 5000 Kelvinov), ktorý podporuje koncentráciu a bdelosť. Správnymi nastaveniami môžete eliminovať  únavu očí, zvýšiť komfort i celkovú produktivitu. 
  • Teplota a ventilácia – príjemná teplotu (v kanceláriách 20 – 24 °C, pri manuálnych prácach 18 – 21 °C), primeraná vlhkosť vzduchu (40 – 60 %) a dobrá ventilácia v kanceláriách pomôžu predísť nepohodliu a únave. Pravidelne ich kontrolujte.
  • Eliminácia nevhodných pohybových návykov – sledujte, či majú vaši zamestnanci za počítačom správnu polohu, nehrbia sa, nie sú vykrútení do strany. Naučte ich používať ergonomické pomôcky ako sú podpery na zápästia, podložky pod nohy, ergonomické klávesnice a myši, či taký jednoduchý stojan na dokumenty. 
  • Uvoľňovacie cviky – naučte zamestnancov vyčleniť si denne zopár minút na špeciálne, no pritom jednoduché cvičenia od fyzioterapeuta, ktoré pomôžu znížiť napätie, predchádzať svalovej únave a zlepšia celkové pohodlie. Skladajú sa z úklonov a rotácií hlavy, zdvíhania ramien, rotácií trupu, krúžení zápästiami či členkami. 

 

Potrebujete aj vo vašej firme pomôcť s ergonómiou pracoviska či zaimplementovať ju do dní zdravia? Chceli by ste zamestnancom zabezpečiť maximálne pohodlie? Neváhajte nás kontaktovať. V Health Services máme šikovných fyzioterapeutov, ktorí vám ochotne všetko ponastavujú, ukážu i vysvetlia. Spoľahnite sa na nich a premeňte vaše kancelárie a ďalšie priestory na maximálne komfortné, spĺňajúce požiadavky modernej doby.

Myslíte si, že Vaši kolegovia alebo priatelia by mohli mať z tohto článku úžitok?
Zdieľajte ho.

Súvisiace články

Menu